Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 06, 2013

Etika

adakah etika berkaitan namabaik? adakah etika berkaitan peraturan?

seorang profesional perlu patuhi etika tertentu. bolehkah seorang pensyarah diandaikan sbg seorang profesional? bolehkah seorang pelajar diandaikan sebagai seorang profesional? jika jawapan adalah 'ya' kepada kedua2 soalan tadi, apakah peraturan yg perlu dipatuhi?

pada konferens akademik baru2 ini ada diperkatakan tentang etika seorang pensyarah. antaranya berkaitan kerja luar di waktu pejabat. juga ada dinyatakan berkaitan penyelidikan dan penerbitan. seorang profesional tidak boleh menjalankan kerja lain di waktu pejabat kecuali mendapat kelulusan ketua. juga ada dinyatakan seorang profesional tidak akan menumpang nama untuk kerja yang tidak dilakukan atau ringkasnya 'menampal' nama untuk tumpang 'glamour' atau jadi 'superstar' tanpa penglibatan atau sumbangan yg signifikan.

jadi tepuklah dada dan tanya selera sendiri. adakah kita bangga menjadi 'superstar' yg suka ambil peluang tanpa rasa bersalah? menggunakan nama organisasi atau nama orang lain utk naikkan nama kita. adakah kita seorang beretika?

Tiada ulasan: