Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development

Khamis, Mac 21, 2013

Letih Layan Bebudak

letih melayan budak2. lagi letih kalau layan yg perangai macam budak2.

budak ni selalunya yg belum baligh. atau yg xcukup ilmu utk buat keputusan yg waras. yg hanya tahu dia aje betul yg rasa orang lain sentiasa salah. yg tak boleh tengok orang lain senang. yg sentiasa nak menyusahkan orang lain. yg akan buat perangai pelik2 utk dapatkan perhatian.

bebudak suka menunjuk2 kpd kenalan. biasalah nak 'action'. 'aku ada, kau ada?'. 'mak kita kan belanja kita makan kfc, dll'. 'bapa kita nak bawa kita pi oversea. kau pernah naik kapalterbang?' 'tengoklah jam aku ni. mak kita beli. kat shopping complex. mahal tau'. dll.

kalau nak senang bila berdepan dgn bebudak, jangan layan. senyum dan diam ajela. kasihanilah mereka yg tidak dpt perhatian dan kasih sayang. tapi kalau lebih2 kita 'rotan' aje.

Tiada ulasan:

Value of Money