Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 13, 2013

Gajah dan Kancil

dalam beberapa hari ini saya kerap gunakan pepatah/perumpamaan/simpulan bahasa (?) gajah sama gajah bertarung, kancil mati di tengah2.

contohnya apabila ada konflik antara dua pihak yg sama taraf/darjat/pangkat, yg sedihnya orang yg tersepit di tengah2 yg menderita. di dlm organisasi. di luar organisasi. jika ada yg mengalah, akan dikatakan pasif. jika jadikan seumpama 'bertemu buku dgn ruas' dikatakan agresif pula.

maka dlm kaunseling kita disyorkan menjadi asertif. berdiri dan mempertahankan hak kita. berdiri dan berani kerana benar. bukan untuk dipermain2kan atau dipergunakan oleh mana2 pihak yg hanya pentingkan diri shj. kita mahu kedua2 pihak menang. win-win situation. tidak ada yg menyesal. tiada yg marah.

dan saya tidak setuju tentang kancil jadi mangsa kerana andaian kancil seekor binatang yg bijak. berilmu. sepatutnya kancil ke tepi dan biarlah gajah tu bertempur. biar dua2 gajah terkubur dan kancil hidup sejahtera.

Tiada ulasan: