Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Mac 22, 2013

Nikmat Makan Tidak Banyak

kita digalakkan bersyukur dgn rezeki yg kita terima. tidak kecil atau besar. ianya tetap rezeki drpd allah tuhan yg maha esa.

mungkin sebab kesedaran, saya cuba kawal pemakanan saya. beberapa malam yg lepas ada majlis di surau. kebiasaannya saya akan mengambil kambing dlm kuantiti yg banyak. utk memuaskan nafsu makan. tetapi pada malam tersebut saya hanya mengambil kuantiti sebesar satu genggaman tangan saya. tadi juga saya makan sedikit shj selepas perjumpaan dgn staf kuib. ditegur oleh staf. mungkin sebab dah makan terlebih dahulu.

tetapi kesedaran kaitan antara pemakanan dan kesihatan diingatkan dgn kepergian seorang kawan lama kerana sakit jantung. kita kaitkan dgn pemakanan yg lumayan. jadi selagi terdaya, beringat2lah apabila nak makan. makan sedikit pun juga ada nikmatnya. kalau berpuasa nikmatnya masa berbuka.

Tiada ulasan: