Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 13, 2013

Kejayaan dan Matlamat

saya tanya kpd pelajar saya utk sem ini, 'apakah definisi kejayaan kpd anda?'. pelbagai jawapan diberi. kebanyakan berkait dgn kemewahan dunia. kemewahan sementara. ada yg jawap 'kejayaan adalah apabila mencapai matlamat'.

saya juga tanya apakah matlamat yg telah ditetapkan. dan ada yg menjawab 'menjadi berjaya dlm hidup'. saya gelak. kerana pusing2 - kejayaan = matlamat, matlamat = kejayaan. maknanya sebenarnya tak tahu apa matlamat hidup dan apa kejayaan itu.

alhamdulillah, ada yg akhirnya menjawab,'matlamat saya adalah untuk membuat mereka yg saya sayang gembira. iaitu spt kedua ibubapa. dan jika berjaya membuat kedua mereka gembira, maka saya telah berjaya dlm hidup kita'. jadi saya ingatkan mereka bhw antara kebahagiaan bagi kedua ibubapa adalah apabila anak2 berjaya memenuhi hasrat kedua ibubapa iaitu belajar di uitm. maka janganlah hampakan harapan mereka dgn tidak memberi tumpuan kpd pelajaran yg boleh menyebabkan kegagalan di uitm, yg akan menyebabkan kedua ibubapa kecewa dan sedih.

Tiada ulasan: