Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development

Sabtu, Mac 09, 2013

Pangkat dan Dihormati

kita biasa diberitahu untuk berusaha mendapat pangkat tertinggi termampu. lagi tinggi pangkat/jawatan maka diandaikan lagi tinggi gaji/pendapatan. lagi tinggi pangkat/jawatan diandaikan kita lebih dihormati. dan kita andaikan pangkat yg dimiliki tanda kejayaan kita.

ada benar. ada tidak benar. berdasarkan maslow, kita boleh andaikan lagi tinggi pangkat kita akan mengubah peringkat keperluan yg akan dipenuhi. bermula dgn paling bawah iaitu keperluan asas sehingga paling atas. maka ramai yg berlumba2 kejar pangkat. secara betul atau sebaliknya.

maka apabila sudah ada pangkat tinggi, maka demand kepada orang bawah adalah tinggi. ada yg sudah ada gelaran didepan alan merungut jika tidak dipanggil dgn gelaran dunianya. dan jika sudah berpangkat dunia yg tinggi dan tidak dihormati(?) orang lain, maka akan berasa tidak puashati. juga apabila sudah berpangkat dan tidak dikagumi oleh orang bawah, yg berpangkat akan rasa marah.

spt kata seorang staf fsr, yg penting adalah hati seseorang. jika nak menunjuk2 dgn harta yg ada, maka ramai berkata 'ada aku kisah'. juga jika bercakap lain, tingkahlaku keluarga sendiri berbeza, maka akan timbul keraguan utk mendengar dan menghormati cakap yg berpangkat.

Tiada ulasan:

Value of Money