Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 06, 2013

Motivasi untuk Ganjaran

kita bermotivasi untuk lakukan sesuatu kerana tarikan atau tolakan sesuatu. dan bermotivasi berkaitan pulangan, ganjaran atau hukuman.

lebih mudah bermotivasi utk dapatkan ganjaran berbanding utk elakkan hukuman. dan kebiasaannya kita bermotivasi utk kesukaan di dunia. sebab kesukaan di dunia secara umumnya kita dapat lihat. ada bukti secara fizikal. ianya berbeza dgn ganjaran di akhirat. ganjaran akhirat bukan mudah nak digambarkan. maka ramai kurang bermotivasi utk ganjaran di akhirat.

jadi, ramai berlumba2 utk mendapatkan ganjaran di dunia. rumah besar. kereta berjenama. duit banyak. pangkat yg tinggi. dsbnya di dunia sebagai matlamat akhir. jarang nakkan ganjaran di dunia sebagai alat utk sediakan bekalan mendapat ganjaran di akhirat. kita bagaimana?

Tiada ulasan: