Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Mac 09, 2013

Tahap Diri Kita

bolehkah tahap diri kita berdasarkan motivasi kita? bolehkah tahap diri kita disamakan apa yg kita jadikan fokus utama pada masa tersebut?

jika ya, contohnya jika kita masih berebut2 utk mendapat keperluan fisiologi atau asas kehidupan spt duit utk makan dan pelbagai keperluan asas fizikal, maka kita masih berada di tahap asas atau dasar. sebaliknya jika sudah selesa dgn duit/pangkat/rezeki yg ada dan motivasi harian adalah mengejar keperluan kerohanian, maka adakah kita sudah berada di tahap tertinggi? jika kita katakan bhw mereka yg mengejar keperluan rohani adalah mereka yg berada di tahap tertinggi diiktirafkan seorang manusia, maka walau pun seseorang itu miskin drpd segi duit tetapi dia sudah kaya dari segi lain.

maka adakah mereka yg masih perlu menunjuk2 kekayaan material adalah lebih miskin drpd mereka yg tidak kisah dgn kekayaan dunia yg dipamerkan spt jenis kereta, besarnya rumah, mahalnya pakaian dan barang kemas?

Tiada ulasan: