Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 13, 2013

Jujur Makan Gaji

makan gaji bermakna kita bekerja dgn majikan utk rezeki kita. dan kita dibagitahu utk cari rezeki yg halal.

telah beberapa organisasi saya dapati ada pekerja yg tidak jujur apabila makan gaji. alasannya kerana gaji tak naik. tak dapat bonus tahunan. bos buat, kita buatlah juga. gaji saya kecil nak tanggung keluarga tak cukup dgn gaji diterima. jadi ada yg ambil duit organisasi. ada yg ambil barang di pejabat. ada yg masak makanan milik organisasi dan bawa balik rumah. ada yg ambil barang organisasi dan jual kpd pihak lain. ada yg berkomplot dgn pembekal utk sahkan barang telah diterima walaupun sebenarnya tidak. macam2 ada.

bagi yg dah biasa tak jujur, mereka akan salahkan orang lain jika ketidakjujuran mereka disedari organisasi. mereka tidak akan mengaku salah. dan jika akhirnya kesalahan terbukti, mereka minta belas kasihan. jika anda tidak jujur dan telah ambil hak orang lain, tunggulah balasan yang maha adil.

Tiada ulasan: