Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Mac 07, 2013

Ceroboh dan Tanggungjawab

dua hari berturut2 saya menegur dua 'penceroboh' ke kawasan bangunan akademik 3. yg letihnya dah acap kali nak kena tegur. ianya berkaitan soal keselamatan.

makna ceroboh adalah berada di kawasan yg tidak sepatutnya pihak tertentu berada. maka pelbagai pagar dan rintangan disediakan utk elak pencerobohan. walau bagaimana pun, penceroboh akan sentiasa mencari jalan utk menceroboh. dan sebagai pagar/rintangan/jaga/pihak bertanggungjawab, kita mesti sentiasa berusaha menghalang cubaan pencerobohan.

sedih dan marahnya apabila ada pihak yg sepatutnya sebagai pagar tidak ambil kisah dgn tanggungjawab dan amanah mereka. sebaliknya mereka pula seolah2 menggalakkan pencerobohan. mungkin mereka yg galak pencerobohan boleh dipanggil sbg pengkhianat?

Tiada ulasan: