Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Ogos 07, 2008

Berfikir

Semalam saya dijemput sebagai fasilitator untuk pelajar di Intec. Tajuk di beri adalah Kemahiran Berfikir. Saya berfikir, 'apakah yang ingin saya kongsi dengan pelajar yang dianggap sangat bijak berfikir kerana hasil pemikiran mereka, mereka berjaya berada di intec'. Saya membaca manual yang diberikan kepada saya sebagai panduan. AlhamdulILLAH, bahan yang diberi pernah saya baca, belajar dan mengajarkannya (iqra).

Pada sesi LDK saya menyentuh tentang anatomi, nutrition, fisiologi, kaunseling, perubatan, perakaunan, kejuruteraan, senibina dan pelbagai lagi. (Who are you? M... C... tera main bola,ragbi,hoki,tenis,squash,pingpong, dll B-). Kesemuanya berkaitan dengan kemahiran berfikir. Luasnya ilmu milik ALLAH.

Saya sentiasa mengingatkan saya dan orang lain bahawa walau pun saya seorang pensyarah, saya juga seorang pelajar dan penuntut ilmu di bumi ALLAH. Kita perlu bersedia menerima pandangan pelajar di ipta. Kita bukanlah mengajar budak2 yang boleh kita pandang seolah2 tidak berilmu. Maaflah jika rasa kita seorang guru sudah lebih pandai atau teramat pandai daripada orang lain. Itu menunjukkan kita mempunyai 'inferiority complex'.

Tiada ulasan: