Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Ogos 09, 2008

Pangkat dan Kebesaran

Saya merasa kekok setiap kali membalas tabik hormat. Adakah saya dihormati kerana pangkat atau kebesaran saya? Adakah saya dihormati kerana nama, jawatan, atau sebagainya?

Kita adakalanya mungkin teruja apabila diberi tabik hormat. Saya kekok untuk membalas tabik hormat kerana adakah secara ATM atau PDRM? Saya sebenarnya lebih seronok apabila berjumpa mereka yang menghormati ilmu. Bukan hormat kepada kepura-puraan.

Bagi saya, seorang yang berilmu dan mengamalkannya untuk kebaikan diri, orang lain dan bersama wajar dihormati. Bukan niat saya untuk diberi pangkat untuk dipuja atau disanjung. Jauh sekali untuk menunjuk-nunjuk atau bermegah-megah (Who are you? M.. C.. can't you see AAAH).

Tiada ulasan: