Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Ogos 01, 2008

Pangkat Lagi

Pada zaman Rasulullah s.a.w, terdapat seorang yang suka memuji nabi di hadapannya tetapi cuba nak sabo pada waktu lain. Manusia ini juga yang membawa pengikutnya meninggalkan tentera yang menuju ke Uhud.

Siapakah dia ini. Beliau sebenarnya dikatakan akan diangkat sebagai pemimpin Madinah tetapi dengan kehadiran Rasulullah s.a.w, pangkat dan kuasa yang diinginkan oleh individu ini hanya tinggal angan-angan sahaja. Mungkinkah ini sifat seorang munafik?

Di kalangan kita pun ada individu seperti ini. Setiap pemimpin yang baru dilantik, maka individu ini akan membuat manisan dan gula untuk pemimpin baru. Tetapi pada masa yang sama, dia turut meracunkan pemimpin yang dilantik. Lebih buruk lagi, apabila beliau 'baling batu dan sorok tangannya'.Walau pun tidak layak menjadi pemimpin, dia tetap inginkan pangkat sebagai pemimpin.

Tiada ulasan: