Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Ogos 10, 2008

Rezeki Halal

Kita mesti makan daripada rezeki yang halal. Jauhkan daripada mencari rezeki yang haram. Kita sebenarnya telah tidak amanah kepada mereka dibawah jagaan kita jika kita berikan mereka menikmati rezeki yang haram.

Wajarkah kita menerima rezeki yang sebenarnya bukan hak kita? Mahukah kita atau saudara mara kita menuntut ilmu bukan daripada mereka yang tidak berilmu? Adakah kita sanggup menghalalkan sebarang pemberian sebagai upah kepada mereka yang tidak layak atau berhak mendapat upah kerana tidak menjalankan tugas dan tanggung jawab yang diamanahkan?

Lebih baik mendapat RM2ribu sebulan yang halal daripada mendapat RM10ribu yang haram. Rezeki yang halal adalah berkat. Jika bukan kita yang akan tanggung akibat rezeki yang haram kita dapati, mungkin kaum keluarga yang lain akan menanggung kesilapan kita.

Tiada ulasan: