Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Ogos 09, 2008

PhD

Ramai kawan2 sedang melanjutkan pelajaran di peringkat PhD. Ianya adalah satu proses pembelajaran yang memberi pengiktirafan bahawa penerima ijazah ini adalah seorang yang berpengetahuan tinggi dalam bidang pengajiannya.

Tetapi ramai juga yang sentiasa mengamalkan phd (penyakit hasad dengki) pada setiap masa. Mereka ini mempunyai inferiority complex. Jika mereka tidak pandai, maka orang lain pun mesti tidak pandai. Jika mereka bersikap pura-pura, maka orang lain pun mesti berpura-pura. Jika mereka tidak jujur maka orang lain pun mesti ikut seperti mereka. Mereka ini suka menggunakan suara yang lantang untuk menarik perhatian kepada diri mereka. Mereka akan bercakap tanpa berpandukan ilmu untuk kebaikan.

Kepada kawan2 yang sedang bertungkus lumus menamatkan pengajian PhD, biarkan mereka yang pakar dalam phd lain ini seperti luncai dan labu-labunya. Kita tahu siapa yang sebenarnya berilmu dengan ijazah yang ada.

Tiada ulasan: