Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Ogos 15, 2008

Pensyarah UiTM

Bukan senang menjadi pensyarah di uitm. Nak jadi pensyarah adalah senang. Ada sekurang2nya master, ada kekosongan bidang, boleh kita mohon. Tetapi nak menjadi pensyarah (being a lecturer) adalah berbeza. Ianya meliputi tugas dan tanggungjawab.

Ramai yang tidak faham. Pengalaman menjadi cikgu lebih layak menjadi pensyarah di fakulti pendidikan. Mendidik di sekolah dan mendidik di u amat berbeza. Pengajaran dan pembelajaran di u berbeza daripada di sekolah. Pensyarah tidak boleh mengaanggap bahawa dia amat pandai daripada pelajar. Pelajar berhak bersoal jawab dengan pensyarah. Pensyarah bukan bekerja di bilik kuliah dengan hanya mengajar sahaja. Pensyarah bukan bekerja daripada 7.30pagi sehingga 1.30tgh. Maaf ya, belajarlah bagaimana nak jadi pensyarah. Buangkanlag ego dan inferiority complex anda.

Jadilah pendidik kerana ingin mendidik anak bangsa, bukan kerana ingin bermegah dengan jawatan pensyarah pada 'name card'.

Tiada ulasan: