Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Ogos 10, 2008

Padi atau Lalang

Kita dinasihatkan ikut resmi padi, makin berisi makin tunduk dengan perasaan rendah diri. Janganlah ikut resmi lalang, sentiasa ingin meninggikan diri. Padi juga amat berharga.Tambah2 lagi sekarang apabila harga beras makin tinggi. Tiada pula yang perlukan kepada lalang. Lalang ini cepat beralih pandangannya, tidak tetap pendirian.

Kawan2 menasihatkan jangan berkawan dengan lalang. Ilmu tiada tapi bising sahaja. Suka meninggikan diri (suaranya bila di khalayak ramai) untuk mendapat perhatian. Lalang juga adalah bahaya kerana menanti siapa yang boleh dipergunakannya. Jika pada awalnya dia akan merendah2kan seseorang, tetapi apabila dilihatnya kredibiliti orang tersebut dihargai dan dipercayai, dia akan mula memuji pula, sehinggalah angin bertiup ke arah lain pula.

Adakah lalang mempunyai kendiri yang rendah? atau adakah dia sebenarnya mempunyai masalah psikologi iaitu tidak tahu berterima kasih dan bersyukur, sebaliknya hanya mempunyai hasad dengki?

Tiada ulasan: