Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Ogos 28, 2008

Rezeki Untuk Apa?

Selepas Perang Hunayn, harta kemenangan perang diagih2kan oleh Nabi Muhammad S.A.W. Namun tidak semua penerima berpuashati pada kali pertama menerima bahagian mereka. Juga ada yang tidak berpuashati dengan bahagian yng diterima oleh orang lain.

Ada penerima yang meminta lebih daripada yang mula diterima, walaupun dia adalah antara hartawan Mekah. Nabi memberikan tambahan untuk menarik minat dan cinta kepada Islam. Kepada para sahabat dan umat Islam yang tidak berpuashati, Nabi menyatakan bahawa mereka beroleh rahmat yang lebih daripada Allah walau pun menerima bahagian yang sedikit pada ketika itu. Rahmat yang telah mereka terima adalah mereka amat mudah menerima Islam tanpa memerlukan harta yang berlipat ganda. Kaum Yahudi tidak akan puas dengan rezeki yang mereka terima. Mereka akan melakukan apa yang terdaya kerana matlamat kaya 'menghalalkan' cara kepada mereka. Kaum Yahudi sanggup melakukan tipudaya, bermuka2 dan pelbagai helah hanya untuk kebaikan di dunia sahaja.

Para pembaca bagaimana? Di antara tiga kumpulan yang dinyatakan, yang mana satu pilihan anda? Saya doakan agar pembaca blog saya di rahmati Allah dengan rezeki yang halal sahaja.

Tiada ulasan: