Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Ogos 14, 2008

Pecah Amanah

Ikutilah Nabi Muhammad s.a.w. Beliau adalah sebaik2 role model untuk kita. Beliau juga dikenali sebagai 'al-amin' iaitu yang amanah. Bagaimana pula jika kita seorang muslim tidak amanah? Adakah kita bukan pengikut RasulULLAH s.a.w?

Adakah kita ini beramanah jika kita ditugaskan mengiringi pelajar selama 3hari 2 malam, tetapi hanya hadir sehari sahaja? Kemudiannya kita meninggalkan pelajar untuk menghayun kayu G? Ataupun kita tinggalkan pelajar untuk membawa keluarga kita makan angin untuk waktu selebihnya. Dan kita pula tanpa rasa bersalah dan segan silu membuat tuntutan bertugas selama 3hari2malam. Kita juga menjadikan ianya iaitu perkara tersebut sebagai budaya kita. Sedih dan marah pada mereka ini. Adakah mereka layak menggelar diri mereka sebagai pendidik ataupun 'a faculty member'?

Pemimpin perlu tegas mengambil tindakan terhadap mereka yang mempermainkan tugas dan amanah. Janganlah diberi muka. Mereka ini dihadapan pemimpin pandai sekali bermuka2. Bagi saya, saya tidak akan mengiktirafkan mereka sebagai pendidik anak bangsa.