Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Oktober 21, 2009

Kenaikan Pangkat

Perkara yang sentiasa di fikiran mereka yg makan gaji. Bila nak naik pangkat? Siapa naik pangkat? Dsbnya berkaitan naik pangkat.

Dalam organisasi berbeza, cara dan ciri kenaikan pangkat adalah berbeza. Ada yg mudah, ada yg susah. Ada yg telus, ada yg kabur. Tetapi selalunya setiap keputusan kenaikan pangkat jarang mendapat persetujuan bhw yg dinaikkan pangkat layak dinaikkan pangkat. Manusia berbeza, pandangan berbeza. Ada yg dinaikkan pangkat sebab betul2 layak, ada yg sebaliknya. Ada yg naik pangkat hasil usaha sendiri, ada yg naik hasil usaha orang lain. Begitu jika tidak dinaikkan pangkat. Ada kerana masih belum layak. Ada yg layak tetapi kerana ada orang lain tidak mahu orang pertama tu dinaikkan pangkat atas sebab2 peribadi bukan profesional (takut hilang kedudukan dia, peluang penilai jadi bos akan diambil oleh yg dinilai, dsbnya).

Apa pangkat saya? Siapa saya? Kejayaan pd setengah orang adalah berdasarkan pangkat. Pangkat saya adalah ... Hormat..Hormat di Raja..Hormat. Allah Jua Yang Menentukan Rezeki Kita.

Tiada ulasan: