Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Oktober 30, 2009

Tetamu Allah

Bermula daripada minggu lepas, ramailah yg mula bergerak ke Rumah Allah di Mekah. Dan mereka ke sana sebagai tetamu Allah.

Bagi mereka yg telah berjaya ke Mekah menunaikan haji, maka dilihat sebagai sempurnalah sudah rukun Islam yg ke5. Dan selalunya, apabila telah dipenuhi objektif yg perlu dicapai, kita akan hanya menunggu masa sahaja untuk kembali kepadaNya. Mungkin itulah antara sebabnya bakal tetamu Allah dan ahli keluarga saling menangis bhw kemungkinan lambaian perpisahan di lapangan terbang atau di pelabuhan (dahulunya) adalah lambaian terakhir di antara tetamu Allah dan ahli keluarganya.

Kita berdoa agar kita menjadi tetamu yg akan diterima segala perbuatan sebagai baik oleh tuan rumah. Kita berdoa juga, jika kita kembali ke rumah masing2, kita benar2 seumpama seorang bayi yg baru lahir, bersih daripada kesalahan dan dosa.

Tetapi bukan semua yg menjadi tetamu Allah mendapat kebaikan drpd menjadi tetamuNya. Ada yg pulang ke rumah sendiri akan sama seperti sebelum menjadi tetamu Allah. Malah ada yg mungkin lebih buruk drpd sebelumnya. Yang mana satukah adalah kita?

Tiada ulasan: