Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Oktober 20, 2009

Penilai Kualiti

Hari ini dan esok, InED dinilai untuk pensijilan semula oleh LRQA. Maka ada yang gmbira dan ada yang tak gembira.

Penilai menyatakan bahawa apa yang dilakukan adalah menilai bukannya melakukan audit. Kalau audit, pemeriksaan adalah lebih terperinci. Maka saya adalah diantara mereka yang akan dinilai. Yang dinilai adalah tugas dan tanggungjawab kami. Untuk menilai adakah kita menjalankan tugas sebagaimana yang diberi amanah. Bos bagitau, buat kerja seperti biasa. (kalau biasa tak buat kerja, maka tak payahlah nak bermuka2). Dan adalah yang akan menghilangkan diri kerana takut dinilai. Kenapa?

Saya maklumkan kpd staf saya, saya bersedia menerima teguran jika tidak dapat jalankan tugas dgn baik. Tetapi saya akan jelaskan bhw untuk mencapai objektif yang diberi,kena pastikan bhw sumber yang diperlukan ada disediakan.

Penilaian bukanlah untuk mencari salah seseorang. Penilai mencari kekuatan dan kekurangan untuk penambaikan berterusan organisasi dan individu.

Tiada ulasan: