Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Oktober 28, 2009

Masa Bekerja Seorang Pensyarah

Satu topik yg dekat di hati. Yang boleh menyakitkan hati. Yang boleh buat kita perlu berhati2.

Bilakah masa bekerja seorang pensyarah? Adakah jam 8pagi hingga 5ptg? Atau adakah hanya pada masa kita ada kuliah sahaja? Ada orang akan masuk awal2 pagi kalau ikut kad masanya. Ada orang masuk sebelum jam 8pagi. Ada orang masuk lepas jam 8pagi. Ada orang macam tak masuk2 kerja sebab kadnya tiada didetik dgn masa masuk dan/atau masa keluar.

Pagi tadi saya masuk jam 7.30pagi. Selalunya saya masuk selepas jam 8pagi. Dan saya selalu keluar selepas 7malam. Secara purata saya akan 'clock-in' hampir 50jam seminggu. Masa keberadaan seorang pensyarah minima adalah 38.5jam seminggu. Ada kalanya saya berada bertugas 7hari seminggu dan ada masanya sehingga lebih 70jam seminggu. Dan saya masih lagi dikatakan sebagai tidak buat kerja.

Tadi saya bagitau pelajar saya, 'saya bercadang nak gantung pingat2 kemenangan akademik saya di jaket saya pada satu hari dan berjalan2 di sekitar mereka yg kata saya tak buat kerja'. Mereka ketawa aje.

Tiada ulasan: