Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Oktober 26, 2009

Pecah Amanah

Adakah pecah amanah sama dgn kesalahan? Ada kah pecah amanah sama dgn kezaliman? Pecah amanah dikaitkan dgn takhta (kuasa), harta (kekayaan material) dan dan wanita (ataupun lelaki berkaitan seks).

Kenapakah ini berlaku? Adakah sebab telah lupa tujuan kejadian kita di dunia ini? Atau bagi yg tidak mendapat kemurahanNya, tidak tahu atau tidak iktirafkan tujuan kejadian manusia? Selalunya yg pecah amanah adalah mereka yg mempunyai sesuatu dan inginkan sesuatu sebagai balasan. maka pemberi dan penerima adalah sama2 pecah amanah. Saya suka gunakan perkataan pecah amanah daripada rasuah.

Perlukah kpd kedudukan yg tinggi? Perlukah kpd harta berguni2? Perlukah kpd kepuasan nafsu seks berulang2kali? Ketiga2 ini jika kita tak dapat kawal akan menjadikan kita hambanya dan menyebabkan kita lupa kpd Allah, yg mana sepatutnya kita menjadi hamba Allah.

Tiada ulasan: