Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Oktober 27, 2009

Perancangan Untuk Capai Matlamat

Pagi tadi saya terlibat dlm perancangan uitm berdasarkan KPI dan KRA Menteri Pengajian Tinggi. Saya berfikir sendirian dgn keadaan saya diberi peluang bersama2 bekas2 pensyarah saya untuk kebaikan uitm. Adakah ini satu penghormatan atau kerana saya seorang yg tak buat kerja?

Diantara topik adalah bagaimana nak mengekalkan tenaga yg sedia ada. Saya maklumkan bagaimana saya berkongsi pengalaman kawan2 yg berminat untuk mengajar dan lakukan penyelidikan tetapi sebaliknya banyak dihabiskan masa dlm pentadbiran. Dan ada yg telah meninggalkan uitm kerana sebab ini. Maka perlu ada perancangan kerjaya untuk yg nak jadi pensyarah kerana nak mengajar dan menyelidik. Jika yg minat jadi pentadbir kerana tak ada ilmu untuk mengajar, janganlah jadi pensyarah. Rezeki sepatutnya sebagai pensyarah berkongsi ilmu, bukannya untuk buat tuntutan kerana ingin jaga imej.

Sebelum ada rancangan, kena ada objektif. Kemudian fikirkan strategi (helah ikut kata bos saya) untuk capai objektif.

Tiada ulasan: