Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Oktober 28, 2009

Masa Bekerja Seorang Pensyarah - 2

Seorang pelajar saya bagitau saya ada seniornya gagal atau dapat TL bg Laporan Penyelidikan. Dan sebab utama adalah kerana tidak dapat berjumpa dgn penyelia sehinggalah ke saat2 akhir.

Saya pernah TLkan pelajar yg tidak berjumpa saya atau tidak mahu berjumpa saya. Tetapi yg pelajar maklumkan kpd saya adalah mereka payah nak berjumpa pensyarah 'besar2'. Tadi saya dibagitau pensyarah 'besar2' adalah mereka yg memegang jawatan. Seingat saya, jarang saya ni payah untuk berjumpa dgn pelajar. Jika ada perubahan jadual perjumpaan, saya akan maklumkan seberapa segera yg boleh.

Dan antara sebab saya balik selepas jam 7malam adalah kerana pelajar yg saya selia SRW655 hanya berpeluang berjumpa dgn saya selepas jam 5petang, iaitu selepas waktu kerja mereka. Hampir setiap semester, saya kerap berjumpa dgn pelajar SRW655 pada hujung minggu sama ada sebelum atau selepas kuliah saya di hujung minggu.

Pelajar adalah pelanggan utama seorang pensyarah. Jadi sesuaikanlah seberapa boleh masa kita dgn masa pelajar. Tak guna pangkat tinggi, pegang jawatan, gaji besar, dpt masa kerja (ATA) lebih untuk dpt claim tetapi tidak sudi berkongsi ilmu atau tiada ilmu utk berkongsi dgn pelajar. Kalau macam tu, janganlah jadi pensyarah. Memalukan namabaik kerjaya pensyarah aje.

Tiada ulasan: