Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Oktober 08, 2008

Berkira-kira

Saudara saya (prof.adjunct di fakulti perakaunan) menyatakan 'account' bermakna menjelaskan. Maka perakaunan adalah proses menjelaskan kerana amanah.

Kita dibenarkan membuat tuntutan atau mendapat elaun utk menjalankan perkhidmatan apabila diarahkan bertugas di luar kawasan atau waktu biasa. Berapa ramaikah diantara kita yg 'accountable' utk setiap tuntutan atau perbelanjaan kita? Benarkah kita telah berbelanja menggunakan wang sumbangan titik peluh org lain dgn penuh amanah? Atau kita sekadar membuat tuntutan kerana kita berpeluang utk mengaut kekayaan walau bukan secara jujur dan ikhlas. Maka jika demikian, kita telah tidak amanah.

Ingat ye, mungkin sekarang bila kita pecah amanah org lain tak tau. Tetapi Allah Maha Mengetahui. Ya Allah, jauhkan hambaMu ini daripada bersahabat dan bersubahat dgn mereka yg pecah amanah.

Tiada ulasan: