Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Oktober 08, 2008

Jangan Membazir

Jika dihidangkan makanan, seelok2nya jangan ada baki yg menyebabkan berlakunya pembaziran. Pembaziran adalah amalan syaitan.

Jika kita keluar daerah (outstation), perlukah kita menginap di tempat penginapan yg berkos lebih daripada yg patut? Jika kita berkelana, perlukah kita menggunakan kelas yg mewah? Jika kita keluarkan duit kita sendiri, sanggupkah kita berbelanja berlebih2an sedangkan yg lebih itu boleh kita ceriakan insan yg lebih memerlukan? Walau pun kita ada kelayakan utk mendapat perkhidmatan yg istimewa (satu keistimewaan bukannya hak mutlak), sanggupkah kita membazir?

Apabila kita menghidangkan juadah kpd tetamu kita dan kita sendiri, cukuplah utk mengisi perut yg kosong dan memberi tenaga utk terus menjalankan amanah. Kalau melebih2 akan membuat kita terlupa amanah kita.

Tiada ulasan: