Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, November 04, 2010

Apa, Kenapa dan Bagaimana

dalam audit kita belajar utk bertanya. dan kita belajar utk mendengar jawapan dan penjelasan drpd auditee. jika auditee tidak faham soalan kita, kita perlu mengubah soalan atau cara kita bertanya supanya auditee dpt menjawab soalan kita.

dlm kelas, saya suka gunakan mindmapping - peta minda. saya akan terangkan tajuk yg dibincangkan berdasarkan kepada apa/siapa, kenapa dan bagaimana. dan sebagai tambahan disertakan rujukan. apa/siapa adalah menerangkan definisi. kenapa adalah sebab perlu kita tahu tajuk tersebut. dan bagaimaan adalah cara menyelesaikan isu dgn menggunakan teori dipelajari. maka contoh2 perlu dikongsi juga utk penambahan pemahaman.

begitu juga apabila kita menjawab peperiksaan dan bekerja. jika kita ingin menjadi pemimpin, kita perlu tahu ketiga2 ni. kita perlu tahu kenapa kita lakukan sesuatu. jika tidak, kita tidak bijak dan tidak dpt melakukan penambahbaikan jika ada kekurangan.

Tiada ulasan: