Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, November 16, 2010

Hormat

hormat atau 'respect' dlm bahasa inggeris. ianya bukanlah boleh dipaksa. walaupun dlm organisasi beruniform, akan diberi arahan utk hormat kpd mereka yg lebih berpangkat.

memang dlm masyarakat kita akan menghormati mereka yg 'berpangakt'. 'berpangkat' disini selalunya mereka yg mempunyai kelebihan bernading diri kita. dan jika kita mempunyai eklebihan berbanding pihak lain, maka kita akan dihormati oelh orang lain.

tetapi seeloknya penghormatan adalah secara ikhlas. ikhlas berkaitan dgn ilmu yg dimiliki oleh mereka yg akan dihormati dan ilmu yang dimilikki mereka yg akan memberi penghormatan. jadi, bagi saya tahap ilmu adalah penting. ilmu bg saya di sini adalah ilmu yg baik. ilmu yg memanafaatkan diri dan masyarakat sekitar serta persekitaran.

jika kita hadir dlm satu masyarakat dan kurang memberi kebaikan bersama, susahlah kita akan dihormati. tetapi akan ada mereka yg ketagihan utk dihormati. mereka ini mempunyai 'low self esteem' dan juga ''inferiority complex'. kalau ikut cara organisasi barat, mereka ini akan dicarut2 bukannya dipuji dan dihormati. kasihan kpd mereka yg sedemikian dlm organisasi kita.

1 ulasan:

Haron berkata...

Salam En. Bad. Betul saya sokong 101%. Tapi cik kita orang timur, kurang ajarnya pun bersopan.