Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, November 06, 2010

Musim Peperiksaan UiTM

di negeri2 utara semenanjung sedang banjir. tetapi di uitm adalah musim peperiksaan semester.

saya sedang memeriksa kertas2 jawapan satu drpd kursus2 yg saya ajar pada sem jul-okt2010. pagi tadi saya jaga exam di dewan annex. esok saya akan jaga exam. begitu juga pada 10nov dan 14nov. maka tugas seorang pensyarah berkaitan peperiksaan adalah menyediakan pelajar utk hadapi peperiksaan, menyedia kertas soalan, menjaga peperiksaan dan menyemak kertas jawapan dan menguruskan keputusan peperiksaan. ianya berulang pada setiap semester.

dan saya dapati isu yg saya berkaitan peperiksaan pada setiap semester. ini berkaitan kertas jawapan. bukannya mudah memeriksa kertas jawapan. antara isu2 adalah tulisan pelajar yg tak jelas (kecil, comot, ejaan, dsbnya). kemudiannya pelajar sepatutnya menulis nombor soalan yg dijawab di mukasurat hadapan buku jawapan utk memudahkan pemeriksa mencatit markah bg soalan yg dijawab. pelajar juga sepatutnya menulis no soalan dijawab pada setiap mukasurat dlm buku jawapan, eg. pada bahagian atas tulislah, PART A, Q1 dsbnya.jangan andaikan pemeriksa boleh membaca dan memahami apa yg ingin anda sampaikan melalui jawapan anda.

tulislah spt berikut jika soalan nyatakan 1(a), 1(b) dsbnya. satu soalan pada satu mukasurat. jangan risau, banyak kertas jawapan tambahan disediakan jika pelajar memerlukan banyak mukasurat utk menjawab soalan. minta aje dgn pengawas.

dan tadi saya dapati beberapa pelajar tidak mematuhi arahan peperiksaan. pelajar dilarang berkomunikasi dgn pelajar lain. hukumannya senang aje, digantung pengajian atau ditamatkan status sebagai pelajar. peperiksaan bukan satu permainan atau gurauan, kalau tak layak lulus, anda tak akan lulus.

Tiada ulasan: