Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, November 20, 2010

Nama Gelaran

nama gelaran mempunyai pelbagai maksud. ianya mungkin menunjukkan pangkat kita dlm organisasi spt profesor. ianya menunjukkan kelayakan profesional kita spt doktor (perubatan dan bukan perubatan). ianya menunjukkan pengiktirafan drpd kerajaan spt dato', dsbnya.

nama gelaran yg saya nak kongsi adalah nama gelaran yg juga dikenali sbg 'nicknames'. saay sedang membaca buku berkaitan kolej melayu. ianya ditulis sempena 100tahun mckk pada 2005. dan dlm satu bab terdapat penulisan berkaitan nama gelaran. ianya menunjukkan keakraban diantara budak kolek.

yang menarik minat saya adalah nama gelaran budu. ianya ditujukan kpd mereka yg datang kpd pantai timur. saya ingat2 lupa bagaimana nama budu diberikan kpd budak kolek v84. mungkin sebab hampir dgn nama sebenarnya? mungkin sebab dia asal dari kelate? mungkin sebab dia bawa budu semasa di kolek? ada yg boleh ingat2kan saya? nama tersebut melekat sehingga ke itm dan sekarang. komen seorang yg mengetahui tentang penggunaan naam gelaran tersebut, 'klasik nama tu'.

Tiada ulasan: