Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, November 22, 2010

Kebolehan dan Kemampuan

trust dlm bahasa melayu adalah kepercayaan atau keyakinan. ianya penting dlm hubungan keluarga, sahabat dan masyarakat.

seorang staf bercerita tentang 'trust'oleh bos kpd anak buah. beliau menyarankan saya supaya mengikut contoh bos lain yg berkata kpd bos lain 'saya percaya kpd staf saya'. saya bgtau kpd staf tsbt, 'saya pun percaya kpd kebolehan dan kemampuan staf saya.' saya juga percaya kpd kerja yg dilakukan oleh staf saya. dan sbg bos, saya juga perlu menyemak kerja staf saya krn jika kerja staf saya tidak lengkap, saya bertanggungjawab.

saya percaya kpd kemampuan staf saya berdasarkan kelayakan akademik dan pengalaman mereka. saya percaya kpd kemampuan staf saya berdasarkan latihan dan tunjuka ajar yg saya berikan kpd mereka. dan saya percaya kpd staf saya yg tahu utk bertanya jika perlu bertanya utk dptkan penjelasan.

maka, seorang bos lain tidak boleh pertikaikan kewibawaan staf saya. kerana bos mencerminkan staf, dan staf mencerminkan bos. kepercayaan adalah penting utk esprit de corp.

1 ulasan:

nur berkata...

TQ Ce Bad for being my bos.