Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, September 07, 2009

Cara Berpakaian

Pakaian kita adalah untuk beberapa tujuan. Yang utama untuk menutup aurat. Lain2nya mungkin untuk menunjukkan identiti kita, siapa kita. Ianya ada kaitan dgn ego kita.

Saya akan pakai pakaian yg terang2 untuk mudah dicari. Saya akan pakai pakaian yg membuat saya sebahagian drpd persekitaran jika saya tidak ingin mudah dicari atau diperhatikan. Cara kita berpakaian membawa mesej untuk disampaikan kpd orang lain. Dan antara cara berpakaian adalah untuk memberitahu kpd orang lain apakah jantina kita. Maka saya akan berasa sedih jika melihat jantina adalah lain tetapi memakai pakaian jantina yg sebaliknya.

Dua hari lepas saya ke carrefour, saya pakai baju hitam. Hari yg sama, staf carrefour pakai baju hitam. Tadi saya pakai baju merah. Nasib saya, staf carrefour hari ini ramai paki baju merah. Saya pernah ditegur pelawat carrefour yg tertukar saya dgn staf carrefour. Lain kali, saya pakai baju 'harimau' mungkin tak tertukar kot. Cara kita berpakaian boleh membawa kebaikan atau kemudaratan kpd kita bergantung kpd keadaan.

2 ulasan:

olie_8 berkata...

mcm mane kalau kite selesa dgn cara kiter berpakaian??perlu ke kite mengambil kira apa yg akan katakan tntg kita??yg pntg niat kan sir???

cebad berkata...

Jika kita selesa tidak semestinya orang lain selesa. Dan ini akan menimbulkan ketidakselesaan di kemudiannya. Contohnya, kalau pi jalan2, kita boleh lihat ada yg pakai baju tidur aje atau pakaian dalam shj. Mereka ini tidak menghormati keselesaan masyarakat.