Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, September 14, 2009

Peers dan Kerjaya

Antara sebab bermulanya kaunseling adalah berkaitan dgn kerjaya. Saya berminat dgn kaunseling kerjaya. Antara masalah kerjaya adalah salah pilihan,atau tiada pilihan kerjaya.

Diantara 'senior' peers (bekas ahli peers uitm) yg hadir semalam terdapat mereka yg berkerja di bidang yg berbeza dgn kelayakan akademik mereka. Ada yg bekerja sebagai pemandu di jabatan bomba. Kenderaan yg beliau pandu mempunyai kipas yg besar. Helikopter. Beliau bertugas dlm 'search n rescue'. Ada yg jaga hypermarket. Ada yg kerjanya berbuka puasa dgn pelajar dan kawan2.

Selepas sesi berbuka puasa semalam, adalah sesi berkongsi ilmu. Maka senior2 pun bertanya apakah kerjaya yg ingin diceburi oleh peers yg hadir semalam. Tidak semestinya kita bekerja di bidang yg khusus dgn kelayakan akademik kita. Kerana ilmu drpd IPT adalah sebagai bekalan kehidupan kita. Dan gunakanlah ilmu dgn penuh amanah.

Walau bagaimana pun, jika kita hendak menjadi seorang pensyarah, bagi saya pastikan kita punyai ilmu dan kelayakan akademik yg berkaitan dgn bidang ilmu yg ingin kitaa kongsi dgn pelajar. Elakkan drpd menjadi pengamal ajaran sesat.

Tiada ulasan: