Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, September 26, 2009

Seorang Yang Berjaya

Siapakah seorang yang berjaya? Berpangkat tinggi? Berkereta besar? Banyak harta? Isteri (isteri) yg cantik? Anak2 yg ramai? Pendapatan yg besar?

Jika ciri2 di atas digunakan, maka saya bukanlah seorang yg berjaya. Apakah yg saya ada? Pangkat tiada, kereta kebal shj, harta cukup2 aje, isteri-isteri belum lagi, anak2 yg ada hanyalah ... Jadi saya tidak boleh dijadikan model seorang yg berjaya berdasarkan ciri2 yg selalu digunakan sekarang.

Tetapi jika ciri2 ditukar kpd ahli keluarga sebagai penentu kejayaan, maka mungkin saya seorang yg berjaya. Juga jika sahabat2 yg setia sebagai ciri2 berjaya, saya mungkin seorang yg berjaya. Juga jika digunakan seorang yg tidak menggunakan ajaran sesat untuk menyesatkan, mungkin saya seorang yg berjaya.

Kita tidak selalunya berjaya dlm semua bidang. Yg penting, kita berjaya menyediakan diri kita untuk kebaikan dan kesejahteraan di akhirat.

Tiada ulasan: