Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Oktober 28, 2010

Apabila Stres

ada stres positif. ada stres negatif. kalau dpt stres positif, akibatnya baik. kalau dpt stres negatif, akibatnya buruk.ada penyelidik kata sebenarnya tiada perkataan stres berkaitan psikologi. beliau adalah seorang yg telah lama melibatkan diri mengkaji stres.

bagaimana nak tahu seseorang itu stres negatif? kita boleh lihat secara fizikal, kognitif, dan afektif. dia mungkin tidak bermaya. payah nak senyum. mudah sakit. cepat marah. dlm keadaan murung. dan mungkin juga burnout. kesannya, produktiviti menurun.

kaunseling membantu kita menghadapi stres negatif. dgn bercakap dgn kaunselor, kita dpt luahkan perasaan negatif yg terbuku dlm hati akibat stres negatif. setelah satu sesi kaunseling, kita akan berasa lega. sebab apa yg kita simpan dan jika lama2 tidak dikeluarkan boleh menyebabkan kita dlm keadaan lebih negatif sama ada secara fizikal, emosi atau pemikiran. dan lagi elok, hapuskan punca stres negatif.

Tiada ulasan: