Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Oktober 23, 2010

Rezeki Halal

Ramai secara biasa akan berebut2 mendapatkan rezeki. tiada hadith/ayat alquran menyuruh kita carilah rezeki sebanyak2 yg boleh sebelum mati. yg ada adalah utk beribadatlah sekuat2nya seperti kita akan mati esok hari. bekalan yg dicari utk akhirat bukannya mengkayakan diri drpd segi fizikal.

spt biasa pada setiap sem akan berlaku perebutan rezeki utk sem akan datang. maka akan yg bergaduh mengaku rezeki itu hak dia. akan ada yg mengada2kan peluang utk dpt rezeki. soal halal ditolak ke tepi. soal menjalankan amanah ditolak ke tepi. maka jika tiada yg bertegas menjalankan amanah, maka akan ada pihak yg dizalimi.

memanglah audit jarang diadakan utk menyemak adakah amanah dilakukan. tetapi jika ianya dilakukan, akan ada yg terpaksa mengucapkan selamat tinggal kpd organisasi. pangkatyg diberi akan ditarik balik. kemungkinan rezeki yg dah dapat dulu terpaksa dibayar semula kpd organisasi termasuk denda. kita tidak disuruh mengajar menjadi perompak.

Tiada ulasan: