Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Oktober 26, 2010

Matlamat Hidup

apakah matlamat hidup kita? adakah untuk miliki rumah yg besar? adakah utk miliki kereta yg laju? adakah utk miliki pasangan yg kacak/lawa? adakah utk miliki anak2 yg ramai? adakah utk miliki jawatan yg tinggi?

pakcik saya berkongsi ceramah oleh seorang ustaz. jadilah seumpama pekerja2 dari indonesia yg bekerja di malaysia. mereka tidak akan berbelanja kesemua rezeki yg mereka dapati di malaysia. mereka tidak akan gunakan rezeki yg mereka dapati utk bina rumah yg besar di malaysia. mereka tidak akan membeli kereta yg mahal dan laju di malaysia. mereka berbelanja di malaysia cukup utk membolehkan mereka terus bekerja di malaysia.

kerana mereka sedar, 'hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri, lebih baik hujan batu di negeri sendiri'. maka mereka akan hantar sebahagian drpd rezeki yg mereka dapati ke negara mereka. mereka gunakan rezeki tersebut utk membina rumah yg baik di sana. mereka buat persiapan terbaik di negara mereka. kerana mereka tahu bahawa mereka tidak akan kekal di malaysia selama2nya. mereka mesti kembali ke negara asal mereka.

begitulah kehidupan kita di dunia ini. ianya utk mencari bekalan hidup di akhirat. kita cari rezeki utk membolehkan kita hidup selesa di akhirat. jadi, pastikanlah rezeki kita itu halal. pastikan ianya bukan hasil menzalimi orang lain. pastikan ianya bukan drpd hak orang lain.

Tiada ulasan: