Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Oktober 29, 2010

Khutbah Jumaat 29102010

tajuk khutbah jumaat hari ini berkaitan pemimpin. kita dijadikan di dunia ini utk menjadi pemimpin/khalifah. dan kita dijadikan tidak lain drpd utk beribadah kpd Allah.

pemimpin perlulah berilmu dlm bidang yg ingin dipimpin. kalau ilmu kita kurang atau tiada dlm bidang yg hendak kita pimpin orang lain, maknanya kita sebenarnya tak layak menjadi pemimpin dlm hal2 sedemikian. kita akan menjadi pemimpin ke arah kesesatan atau kita tidak akan memimpin pengikut kita ke arah matlamat dirancang.

samalah sebagai seorang pendidik/pensyarah. kita adalah pemimpin kpd pengikut kita/pelajar kita berkaitan kursus yg mereka ambil. jadi adalah tugas dan tanggungjawab pemimpin yg memilih kita utk memastikan kita benar2 layak memimpin pengikut kita dlm ilmu/kursus berkaitan. jika tidak, maka pemimpin kita dan kita telah tidak amanah. dan tanda2 seorang munafik adalah bersifat tidak amanah. kita perlu tegas dlm mempertahankan kebenaran.

Tiada ulasan: