Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Oktober 07, 2010

Perbualan Dgn Saudara di Luar Negara

semasa saya bersekolah menengah, saya kerap menelefon ke rumah. antara sebab utama utk meminta duit.

tinggal di asrama, komunikasi dgn keluarga samada melalui telefon atau surat. surat ditulis sebagaimana kita belajar dlm matapelajaran bahasa malaysia. ianya akan dimulakan dgn'ke hadapan ayah/ibu yang dikasihi...'. panggilan telefon ke rumah selalunya secara 'reverse charge'. penerima akan dibilkan panggilan telefon yg diterima.

semasa di itm, komunikasi adalah melalui telefon. itupun jika ada kecemasan, sebab jarak diantara itm dan rumah saya tak sampai 20km. telefon digunakan adalah telefon awam. itu dahulu. sekarang hampir setiap orang/pelajar di ipt memiliki telefon. samada panggilan atau sms kpd keluarga di kampung/desa/bandar lain.

tadi saya 'berskype' dgn adik di jerman. suaranya kelas. dan yg lagi best, dgn kamera pd komputer, kita dpt melihatnya. seolah2 berbual2 dgnnya di tempat yg sama.begitulah kemajuan komunikasi. ianya dpt menghubungkan mereka yg berjauhan walaupun beibu2 batu (km). jadi janganlah hairan jika percakapan kita akan dijadikan bukti perlakuan kita di dunia ini apabila kita dihakimi di akhirat.

Tiada ulasan: