Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Oktober 21, 2010

Pegawai Siasat dan Dakwa

beberapa hari yg lepas saya berjumpa kawan lama. tugas beliau buat siasatan. tigas seorang kenalan baru adalah buat dakwaan.

mereka bercerita. saya dengar. saya tambah. 'kita ni, ramai orang tak suka. sebab kerja kita'. saya angguk setuju. kita siasat. kita dapat bukti. kita dakwa. pihak lain buat keputusan.

maka jika didapati bersalah, terimalah hukuman. janganlah salahkan orang lain. tapi sedihnya, ada orang, tak buat kerja. pandai bodek bos. dapat naik pangkat. kita yg buat kerja akan sentiasa disuruh buat kerja. apabila utk dapat ganjaran, yg malas dpt habuan dan ganjaran.

kesannya, ramai yg pekerja sebenar 'burnout'. organisasi yg rugi. tapi, kita percaya pembalasan yang adil drpd Allah sahaja akan kita terima di akhirat kelak. pesalah boleh terlepas di dunia. tetapi di akhirat hukuman tetap menanti.

Tiada ulasan: