Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Oktober 06, 2010

Perkongsian Ilmu di IPT

secara umumnya, di ipta2 lain, para pensyarah tidak gemar memberi syarahan lebih drpd 10jam seminggu. masa2 lain digunakan utk bersedia dan menyemak kandungan kursus diamanahkan. para pensyarah akan berkongsi ilmu ikut bidang kelayakan.

jadi saya berasa hairan apabila ada pensyarah yg tidak akan selesa jika amanah mengajar seminggu kurang drpd 18jam. adakah benar2 sebab ikhlas utk berkongsi ilmu dgn pelajar? tapi bagaimana jika cuba mengambil atau merebut kursus yg sebenarnya bukan bidang kelayakan kita? adakah kita layak mengajar dan berkongsi ilmu dgn pelajar utk kursus yg kita mungkin ambil hanya satu atau dua kursus shj semasa pengajian kita?

saya apabila diingatkan tentang keikhlasan berkongsi ilmu dgn pelajar, saya akan takut. saya pernah menolak pelawaan/arahan mengajar kursus yg bukan saya pelajari secara formal. jika kita tiada asas yg kukuh dlm satu2 kursus, bagaimana kita nak berkongsi dgn pelajar.

dan saya cukup tidak suka jika cubaan mengambil kursus atau mengajar kursus yg bukan kepakaran kita utk membolehkan kita mendapat tuntutan mengajar lebihmasa atau sebagai pensyarah sambilan. tugas mengajar adalah amanah. janganlah kita jadi ketam mengajar anaknya berjalan lurus kerana inginkan rezeki tambahan 'at the expenses of the students'. jawablah dgn sprm ya.

Tiada ulasan: