Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Oktober 23, 2010

Ghairah Dgn Kehidupan Di Dunia

ramai yg ghairah dgn kehidupan di dunia. maka ramai yg terlupa dgn kehidupan di dunia hanyalah sementara. mungkin ramai yg berfikiran bhw masih ada masa utk bersedia ke akhirat. dan mungkin ramai yg berfikiran bhw masih ada masa utk memperbetulkan kesilapan dan kesalahan yg dilakukan.

hidup di dunia adalah ujian. alat utk melalui ujian di dunia dgn jayanya adalah ilmu. tetapi ilmu yg sebenarnya, berpandukan alquran dan hadith. bukannya ilmu2 lain. ingatlah ayat alquran yg bermaksud,'tidak Ku jadikan jin dan manusia selain utk beribadah kpd Ku'. ingatlah ayat2 yg mengingatkan kita, 'isteri2, anak2, harta dan pangkat hanyalah ujian kpd manusia'.

maka jika kita seorang yg bijak pandai dgn ilmu yg sebenar, kita akan tidak mudah tergoda dgn godaan spt pangkat, harta dan lain2. bersedialah dgn anak2 yg soleh, sedekah dan ilmu yg dikongsi utk kebaikan dunia dan akhirat. di dlm kubur, dan di akhirat, kita tidak dipanggil dgn 'tun, tan sri, datuk seri, datuk, prof, dr, penyarah kanan, tuan, puan' dsbnya. dan pangkat2, pingat2, harta berjuta2 tidak boleh membantu utk kesejahteraan didlm kubur dan di akhirat jika ianya adalah drpd hasil rezeki yg tidak halal.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kenapa en bad, dah tak tertahan ke dengan godaan dan dugaan di dunia ni.... Sabar salah satu daripada dugaan.....

cebad berkata...

bukan tidak tahan. sekadar mengingatkan diri dan yg ingin diingati.