Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Oktober 25, 2010

Separuh Masak

separuh masak atau 'half-baked'. ianya bermakna kerja separuh jalan atau hasil tidak sempurna.

matlamat cemerlang. maka perancangan dan pelaksanaan perlulah cemerlang. dan perlu dilakukan semakan utk memastikan pelaksanaan adalah 'on-track' spt dirancang. jika tidak, kemungkinan besar akan berlaku pembaziran atau salahguna sumber yg ada. kesannya juga, sebahagian shj yg dirancang akan terhasil.

sumber manusia amatlah penting utk mencapai matlamat. tetapi jika sumber manusia tidak mempunyai kepakaran yg diperlukan utk menghasilkan sesuatu yg cemerlang, maka kemungkinan hasil adalah cukup2 aje. bayangkanlah dm situasi sukan. jika jurulatih, pakar sains sukan, pakar pengurusan sukan adalah 'half-baked'. maka besar kemungkinan pencapaian sukan kita pun akan sentiasa 'kurang masak'.

chef adalah mereka yg berkuasa dan bertanggungjawab utk memastikan masakan adalah masak sempurna. maka pastikan adunan adalah cukup. dan pastikan mereka yg terlibat dlm memproses utk menghasilkan produk sukan berkualiti adalah berkualiti. kalau tak nanti, kita akan dapata masakan yg separuh masak dan akan ditertawakan oleh mereka dlm industri sukan.

Tiada ulasan: