Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Oktober 24, 2010

Apakah Hukuman?

malaysia terkenal dgn pelbagai undang2. tetapi masih banyak salahlaku berlaku. termasuklah di organisasi2. undang2 dan peraturan banyak. tetapi salahlaku masih kerap dan berulangkali berlaku. salah siapa?

apakah hukuman jika kita mengakui sesuatu itu sbg hak kita, sedangkan ianya adalah hak orang lain? di bidang akademik ianya adalah berkaitan plagiarisma. saya kerapkali mengingati pelajar saya utk elakkan plagiarisma. dlm tesis, ianya selalunya berlaku di bab 2. selain drpd itu, ianya akan dijumpai di bab 5.

bagi pensyarah, plagiarisma adalah mengakui penulisan yg dicelup atau diambil drpd orang lain sbg hasil sendiri. contohnya dlm tesis, buku, artikel, modul. dan mereka ini tidak segan silu utk mengambil bayaran drpd plagiarisma. pernah berlaku, ada pensyarah yg meminta nota2 drpd pensyarah lain kononnya utk seminar yg akan diadakan bersama. kemudiannya dimaklumkan seminar ditunda. rahsia terbongkar apabila terbaca laporan yg seminar tetap dijalankan. slot yg asalnya utk kita dibentangkan oleh penganjur. begitu juga mereka yg mengambil nota drpd pensyarah lain utk mengajar bukan bidangnya. maklumlah, tiada asas dlm bidang tersebut. maka yg senang, ambil hasil orang dan akui sbg milik sendiri.

pencuri, perompak, pemecah amanah, perasuh akan bermaharajalela jika undang2 dan peraturan2 tidak dilaksanakan oleh mereka yg diamanahkan utk melaksanakannya. maka kedua2 pihak, pelaksana dan penjenayah sama2 bersalah. tanggunglah akibatnya drpd Allah. hukuman Allah Maha Adil dan tidak dapat dielakkan walaupun mungkin di dunia mereka penjenayah ini berasa mereka amat bijak melakukan jenayah dan kezaliman.

Tiada ulasan: