Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Oktober 27, 2010

Minum Di Kedai Kopi

seboleh2nya saya akan elak minum di kedai2 tertentu. tetapi diajak oleh bekas pelajar saya, maka saya terima jemputan utk minum di kedai kopi.

kami berbincang tentang akaun dan perniagaan. saya kongsi dgn beliau tentang sebab perlu sediakan 'trading account, profit and loss account, dan balance sheet'. ianya adalah laporan pencapaian kita. kita apabila berniaga nak tahu berapa untung kasar, berapa untung bersih dan nilai aset bersih kita setelah ditolak tanggungan.

di kedai kopi tu, macam kedai 'fastfood' pula. kita isi borang pesanan berdasarkan menu, kemudian kita panggil 'pelayan'. dan apabil masa utk membayar, ada pula caj cukai perkhidmatan. bekas pelajar saya minta dikecualikan caj perkhidmatan. juruwang beri tanpa banyak soal.

kenapa? sebab pada pandangan saya, kedai kopi sebelah petronas berhadapan tempat letak bas uitm tak layak caj utk perkhidmatan. apakah perkhidmatan yg diberikan? kita yg isi pesanan. kita ambil menu. tiada yg datang kesat meja pun. apabila nak oder, datanglah pelayan, itu pun setelah berkali2 dipanggil. cukai disebut 'service tax', tapi servisnya tiada.

Tiada ulasan: