Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Oktober 23, 2010

Sesuap Nasi

dalam menjalankan tugas, saya kerap melihat keadaan yg menginsafkan diri. terutamanya berkaitan dgn rezeki. rezeki sesuap nasi.

semasa saya ddi um, saya bertanya kpd pelajar2 yg makan tengahari berlaukkan sebiji telur dan sayur shj. di uitm saya melihat dua pelajar berkongsi segelas air bandung utk makan tengahari dgn roti. ianya mengingatkan kpd saya bhw ramai yg bersyukur dgn sesuap nasi yg halal. ianya juga mengingatkan saya semasa saya tidak mampu membeli sebungkus mee berharga rm1.20.

semasa di kk baru2 ini, saya melihat pendatang2 asing filipina sibuk mencari rezeki. rezeki utk sesuap nasi. semasa saya sedang makan malam, saya perhatikan seorang remaja makan malam. nasi putih dibbungkus dlm plastik. nasi dimakan dgn seekor ikan. saya perhatikan raut muka dan cara beliau makan. ianya menunjukkan bhw sesuap nasi yg dpt dinikmatinya amat2 bernilai.

tetapi kita lihat bgmana masih ramai yg tamakkan rezeki yg bukan milik mereka. masih ramai yg salah guna kuasa utk menzalimi orang lain. masih ada yg menipu dlm menjalankan amanah utk berebut rezeki. ingatlah, setinggi mana pangkat kita, sekaya mana kita, sebesar mana kita, kita tetap akan kembali kpdNya utk diadili tentang rezeki yg diamanahkan kpd kita.

Tiada ulasan: