Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Oktober 27, 2010

Outlier

ianya tajuk sebuah buku yg saya beli di klia sebelum saya ke kk pada 15okt yg lalu. saya mula membaca buku tersebut sementara menunggu menaiki kapalterbang. dlm penerbangan teruskan bacaan saya. alhamdulillah, saya berjaya tamatkan baca buku tersebut pada hari sabtu petang. saya mengambil masa antara 4-5jam membaca buku tersebut.

outlier dlm statistik berkaitan data yg terletak di luar norma2. buku tersebut menceritakan mereka yg sangat2 berjaya dlm kehidupan mereka. pada umumnya, kita andaikan mereka ini sangat2 bijak. tetapi penulis mendapati bhw ada beberapa faktor yg membantu mereka ini menjadi sangat2 berjaya.

antara faktor2nya adalah rezeki, minat dlm bidang tersebut, memberikan komitmen minima 10,000jam utk belajar dan berlatih, budaya dan sokongan masyarakat dan keluarga. jadi, kita pun boleh berjaya spt bill gates, beatles, mozart, dll jika kita mempunyai faktor2 spt dinyatakan.

saya kira jika nak jadi seorang pemain bolasepak seperti messi, kita perlukan 8tahun latihan. secara kasar kita berlatih dan belajar serta bertanding minima 4jam sehari dan rehat mungkin 40hari setahun. jadi, jika nak jadi seperti messi, kita kena latih bakal pemain2 bolasepak kita bermula umur 8tahun. pada umur 17tahun,mereka dah boleh bermain di liga2 antarabangsa. amacam FAM?

Tiada ulasan: