Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Oktober 04, 2010

Tak Cukup?

kita andaikan, secara umumnya apa yg kita terima tidak akan cukup utk keperluan kita. spt dlm ekonomi, selalunya permintaan > penawaran (demand > supply). apa yg kita hendak selalunya lebih drpd apa yg kita mampu dapat.

gaji seorang pensyarah boleh dikatakan tinggi berbanding kakitangan kerajaan yg lain. tetapi jika kita tidak buat bajet, maka ada kemungkinan perbelanjaan kita akan menghabiskan atau membuat kita berhutang. kita akan berada dlm keadaan defisit.

seorang pensyarah boleh mendapat pendapatan tambahan melalui khidmat syarahan tambahan. iaitu melebihi syarahan minima perlu dilakukan. maka jika kita tidak pandai menguruskan kewangan kita, kemungkinan kita tergolong dlm mereka yg sentiasa inginkan syarahan tambahan utk membolehkan kita mendapatkan imbuhan tambahan.

tapi janganlah sehingga kita mengajar kursus bukan bidang kita. pelajar pun boelh mengajar jika diambil nota drpd orang lain. janganlah kita perbodoh2kan pelajar kita.

Tiada ulasan: